Den omsminkade sanningen

för uppdateringar och kortare inlägg se och gilla:


onsdag 6 november 2013

Personlig träning på Xbox

Här ser ni mig i orange. 

Det jag inte gillar med tv-spel är att man blir helt uppslukad och att det är helt meningslöst och slösar bort min tid. 

Men nu är revanschen här. (Ok den har varit här länge och jag köpte spelet till min man i julklapp 2012.) Men äntligen ett spel som inte slösar min tid i onödan. Jag får ut ett träningspass när jag spelar.
Jag har en PT i vardagsrummet helt gratis! Ok inte HELT gratis du behöver spelet Nike+ Kinect training som kostade 349kr eller nåt och en Xbox360 som också kostade en hel del. För er som inte vet så har Xbox 360 en rörelsesensor som känner av dina rörelser och kroppsdelar. Se övre bilden, spelet ser hela mig och kan på så sätt rätta om man utför en rörelse fel.



Det finns två tränare att välja mellan i spelet: Marie och Alex. Dessa personer finns på riktigt och har varit med och utformat de olika träningsprogrammens innehåll.
Marie träffade jag på Nike blast förra året, precis när jag började köra spelet. Kul kul.
Vid entrén till Globen. Jag kände igen Marie irl, men hon pratar inte svenska på riktigt, vilket hon gör på spelet :).

Men nu har jag återupptäckt spelet.
Man väljer en tränare och en nivå : lean, toned eller strong.  Sen utsätts man för ett fitnesstest (ca15 min) och utifrån det sätter spelet ihop ett individuellt program. Sen görs fitnesstestet var 4 vecka för att se framgångarna!
Man väljer också hur många dagar/vecka man vill köra.
Så sätter man igång. Jag valde stronger! Och 6 dagar i veckan. Det som händer då är att programmet då lägger upp en plan med varannan dag cardio. 
När man kör övningarna får man löpande feedback, men det mesta handlar i mitt fall dock om att man är fel i bild, alltså gå till höger flyta dig bakåt etc. 
Men det är svårt att maska. Tex gills inte armhävningar på knäna. Om man inte klarar en övning så ändras den till nästa gång. Man kör antingen på tid eller på antal beroende på övning. Man får poäng på hur väl och snabbt du utför en övning. Nikefuel. Sen kan du jämföra med kompisar om du är ansluten till Xbox live och har kompisar. Vilket jag inte har på Xbox live.
Projektorn ger en mer verklig känsla.

Det är mycket hopp och spänst. När jag hade skadat foten förra året var det svårt att klicka förbi de partierna. Det är mycket samma övningar som upprepas, man kan köpa till nya program när man nått en viss nivå. Men det kostar. Smart Nike.
Men det är lite roligt att köra ett pass med övningar nån gång ibland. Man blir rejält trött och tempot är högt och det är lätt att klicka förbi pauserna. Och man kan köra om huvudövningarna (utan uppvärmning och nedvarvning), så många gånger man vill.
Men så värst styrkeutmanande är de inte. Man får förståss ha egna hantlar hemma och reglera vikten själv, så man får ut nåt av övningarna. 
Miljön är lite trevlig, man kan vara utomhus och inomhus. Musiken är obefintlig i programmet och måste laddas ner genom Xbox live eller genom spellista som jag inte satt mig in i. Jag kör min spotifylista vid sidan om. 

Jag tycker att det är ett billigt sätt att komma igång, och passar nybörjare bra. Mer motiverande än att stå själv i vardagsrummet. Och bra att kunna jämföra formen genom fitnesstestet.

Men jag tycker nog Nikes NTC app är roligare och tuffare övningar. Och alldeles, alldeles gratis.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar